hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کرمانشاه| ترمیم زخم‌های کرمانشاه 20 ماه بعد از زمین‌لرزه

کرمانشاه| ترمیم زخم‌های کرمانشاه 20 ماه بعد از زمین‌لرزه

زمین‌لرزه 7.3 ریشتری ۲۱ آبان 96 در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت. این مصیبت مهیب آن‌چنان خسارت آور بود که عده‌ای گمان می‌کردند توسعه این استان تا مدت‌های طولانی به تعویق می‌افتد اما خبرهای خوشی از کرمانشاه به گوش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در ۲ سال اخیر در استان کرمانشاه افتاده، بازسازی سریع مناطق زلزله‌زده است.

رکورد جهانی در بازسازی مناطق زلزله‌زده

استاندار کرمانشاه بازسازی سریع مناطق زلزله‌زده استان را یک رکورد جهانی دانست و گفت: طی 5/1 سال حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی ساخته و ۶۶ هزار واحد تعمیر شده است آن‌هم درحالی‌که با شوک بزرگ گرانی مصالح مواجه بوده‌ایم. هوشنگ بازوند افزود: همانند مرحله امداد و نجات زلزله کرمانشاه، در مرحله بازسازی هم یک رکورد جدید زده شد. او با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی به‌صورت کامل احداث‌شده است، گفت: ساخت این تعداد واحد کار بسیار سختی نیست چنانچه طرح‌های ۵۰۰ یا هزار واحدی مسکن مهر سه تا چهار سال طول می‌کشید اما این ۳۲ هزار واحد در 1.5 سال ساخته‌شده درحالی‌که در سال ۹۷ شوک بزرگ گرانی هم‌روند بازسازی را مدتی دچار وقفه کرد. بازوند عنوان کرد: تاکنون حدود ۶۶ هزار واحد مسکونی زلزله‌زده نیز تعمیر و حدود ۱۸ هزار واحد اقتصادی نیز احداث و تعمیر شده‌اند. آن‌چنان‌که استاندار کرمانشاه بیان کرد: میانگین این ساخت‌وسازها اکنون به چهار میلیون و ۲۸۰ هزار مترمربع رسیده است که به نظر من یک رکورد جهانی محسوب می‌شود. به گفته استاندار کرمانشاه، در مناطق شهری زلزله‌زده شرایط متفاوتی به وجود آمد و تلاش ما این بود که برای همه مردم یک فرصت ساخت‌وساز مناسب ایجاد کنیم به‌طوری‌که برای ساخت یک واحد مسکونی تخریبی ۵۷ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد و کمک بلاعوض در اختیار مالکان قرار گرفت و هزینه بیش از ۲۰ میلیونی نقشه، نظارت و پی‌کنی هم رایگان شد یعنی درمجموع دست‌کم بیش از ۷۰ میلیون تومان. بازوند اضافه کرد: این تسهیلات زلزله‌زدگان را ترغیب کرد که به‌جای ساخت یک واحد، اقدام به احداث سه، چهار و یا حتی بیشتر از چهار واحد کنند و نکته مهم اینکه تسهیلات دولت برای تمام واحدهای اضافی هم پرداخت شد. او گفت: درنتیجه حمایت مالی دولت ۶ هزار واحد تخریبیِ مسکونی، آموزشی، بهداشتی و اقتصادی شهر سرپل ذهاب اکنون به بیش از ۱۲ هزار واحد جدید رسیده است. به اعتقاد او، شهر سرپل ذهاب دوباره در حال ساخت است هرچند ساختن یک شهر در مدت ۲ سال شدنی نیست و نیاز به زمان زیادی دارد چنانچه مرحله اول شهر پرند حدود ۱۰ سال زمان‌برد.

روند کاهشی آسیب‌های اجتماعی در کرمانشاه

اما دستاوردهای کرمانشاه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم در یکی ۲ سال اخیر قابل‌توجه بوده است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه دراین‌باره گفت: آسیب‌های اجتماعی در کرمانشاه با مداخله انجام‌شده در ۲ سال گذشته روندی کاهشی و امیدوارکننده داشته است؛ به‌طور مشخص نرخ رشد طلاق نه‌تنها متوقف شد بلکه با 5/8 درصد کاهش همراه بود و در مقابل، آمار ازدواج نیز در استان بالا رفته است. محمدابراهیم الهی تبار اظهار کرد: بدیهی است تغییر رفتارها و کنش‌های اجتماعی امری زمان‌بر خواهد بود بعلاوه اینکه این آسیب‌ها یک‌شبه در استان اتفاق نیفتاده است. الهی تبار اضافه کرد: تمرکز بر ۱۳ محله و سکونتگاه غیررسمی با راه‌اندازی ۹ دفتر تسهیل گری که کار خود را تحت نظارت مشاوری از تهران دنبال کردند، یک مدیریت مالی محلی را در حاشیه شهر پدید آورده است؛ دفاتر تسهیل گری در مرحله ابتدایی خود به جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی گروه‌های هدف در سکونتگاه‌های غیررسمی پرداختند و اکنون اقدامات عملیاتی را با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی تدارک دیده‌اند.

افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کرمانشاه دراین‌باره به تلاش‌های مدیریت استان برای جذب سرمایه‌های خارجی اشاره و عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در سال ۹۶ کمتر از نیم میلیون یورو بود اما این رقم در سال ۹۷ به ۱۶۳ میلیون یورو رسید؛ همچنین در سال ۹۶ میزان تسهیلات مسدودی ارزی صفر بود که در سال گذشته به ۳۰۸ میلیون دلار رسید. مجتبی قبادی به تسهیلات پرداخت‌شده در ۲ سال اخیر هم اشاره کرد و افزود: تسهیلات ابلاغی و تخصصی استان کرمانشاه در چهار بخش روستایی و عشایری، زلزله، تبصره ۱۶ و مشاغل خانگی ۱۲۱۹ میلیارد تومان بوده که هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان آن ابلاغ‌شده است. قبادی اظهار کرد: تا سوم شهریور امسال بیش از ۸۶۹ میلیارد تومان معادل ۷۴ درصد از سهمیه ابلاغی استان به متقاضیان واجد شرایط پرداخت‌شده که منجر به ایجاد بیش از هشت هزار شغل جدید در بخش روستایی و عشایری، بیش از ۱۸ هزار فرصت شغلی در حوزه بازسازی مناطق زلزله‌زده و بیش از هزار و ۶۶۰ شغل در حوزه مشاغل خانگی در قالب ۲۶ هزار و ۷۵۷ طرح‌شده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد